Tuoreita mietelauseita elämästä ja olevasta

* Hymyile edes kerran päivässä, hymyllä voit valaista jonkun toisen päivän, vaikka omasi olisikin ihan paska!

* Ei elämä ole sen kummempaa, kuin matka pimeässä ilman annettua määränpäätä, taskulamppua tai karttaa. Ainoa suunnan näyttäjä oma sisin ja sisältä kumpuava fiilis.

* Maailman ympäri yhdessä yössä. 100 vuotta sitten se oli mahdotonta. Nyt  on internet.

* Mistä luopuisin, jos saisin valita vain yhden epäkohdan? Ehkä siitä, että tavoittelen täydellistä. Ilman sitä muutkin epäkohdat muuttuisivat siedetyiksi.

* Merkityksellisyyden mielekkyys tai mielettömyyden merkityksettömyys. Ihan sama asia voi eri ihmisille merkitä eri asioita.

* Unessa on turvallisinta kohdata itsenä varjopuolia, ehkä juuri siksi rakastan nukkumista niin kovasti.

* Elämää ei ole sidottu aikaan tai paikkaan. Ei ainakaan yhteen kerrokseen kerrallaan. Kerroksia on monia, ulottuvuuksia lukuisia. Arkitaso on vain yksi monista.

* Kuinka vähän vuorokaudessa käytät aivokapasiteetistasi? Kuinka paljon siitä käytät johonkin itsellesi hyödylliseen? Luulet tekeväsi siten, mutta todellisuudessa hyödynnät vain murto-osan.

* Merkityksettömyyden merkillisyys ja merkitseväksi tekemisen tarve. Ne ovat kaksi ihmiselämän realitettia, joiden välissä vietämme elämämme.

* Et kuule minua, vaikka huudan korvasi juuressa. Kuuletko paremmin, jos kuistaan tuskin ääneen. Silloin saatan sanoa jotain, jota muuten vain uskallan ajatella hiljaa pääni sisällä. Niillä sanoilla on yleensä enemmän merkitystä.

* Vanhan soittorasian sisällä balleriina. Hän tanssii vuosikymmenestä toiseen. Tarvitaan vain vetoa, ihminen joka vetää koneiston kerta toisensa jälkeen käyntiin. Ihminen, joka muistaa soittorasian ja sen sisältä löytyvän tanssijan.

* Elämään sisältyy aina vähän taikaa. Ilman taikaa katoaisivat illuusiot ja tällöin elämä muuttuisi tyhjäksi. Elämästä puuttuisi ilo. Sen mielekkyys.

* Perustuslaki takaa jokaiselle suomalaiselle työn, mutta ei onnellisuutta.

* Miksi näin: voidaksesi hyvin, sinun on ensin voitava pahoin, jotta pystyisit tunnistamaan voivasi hyvin. Se on epäistä!

* Yksinäisyyteen ei kukaan kuole. Ei edes silloin, kun tuntuu ihan siltä.

* Mykkiä sanoja, hiljaista ilmaa, lämmin hengitys, kosketuksen voima. Asioita joita emme kuule, emmekä näe, mutta tiedämme niiden kuitenkin olevan.

* Sanat eivät satuta, vaan henkilöt sanojen takana saattavat joskus ottaa sen roolin.

* Miltä tuntuisi olla täysin valmis ihminen. Olisiko elämässä sen jälkeen enää mitään mieltä?

* Me luomme ympärillemme merkityksisä, itsellemme merkityksiä, elämällemme merkityksiä, vaikka kosmisessa kaikkeudessa ne kaikki ovat vain pisaroita valtameressä, jos sitäkään.

* Yö laskeutuu ylle, kuin musta sametti. Yhtä pehemeänä, mutta raskaana. Yhtä peittävänä ja vahvana.

* Olen hiljaa, kun tahtoisin huuttaa. Hymyilen, vaikka tahtoisin potkia ja hajoittaa. Eriydyn, kun haluaisin yhtyä. Mukaudun, vaikka haluaisin riuhtoa itseni irti. Olen tyytyväinen, vaikken koskaan ole onnellinen. Olen, kun en osaa elää.

* Haaveet on keksitty, jotta pystyisimme paremmin kestämään arkipäivää. Unelmat kannattavat, kun todellisuuden taakka on raskas. Valehtelemme itsellemme päivästä toiseen. Valehtelemme toisille, tutuille ja vieraille. Valehtelemme yhä sujuvammin, mitä varttuneemmiksi muutumme. Valehtelun määrä kasvattaa haaveilun määrää. Unelmien määrä valheiden taakkaa. Sitä kutsumme ihmiseloksi.

* Minä melkein kompastuin sinuun, kun en huomannut että olet olemassa. Nyt muistan sinut joka päivä, koska sotkeuduit minun kengännauhoihini. Kompastun sinuun yhä uudestaan ja uudestaan. Pyörit jaloissani, kuin nälkäinen kissa. Kuin Speden spelien vaijeripallo. Välillä potkaisen sinua päähän. Se on silkka vahinko. Aina en muista varoa askeleitani, kun minulla on niin kamalan kiire.

* Ajan pysäyttäminen olisi säälittävin virhe, mitä ihminen voisi itselle tehdä.

* Tänään en oikeastaan pelkää enää mitään. Se on aika ikävää, koska pelko teki elämästä jännittävämmän. Oli jotain mitä odottaa. Se että pahimmat pelkoni voisivat toteutua.

* Tänään minua katsoo peilistä nainen, josta aika tavalla pidän, joka jaksaa olla kärsivällinen, viisas ja voimakas. Joka tietää elämästä ja asioista, joita siihen liittyy. On valinnoissaan tyyni ja oikuton. Harmi vaan, että se nainen on hävittänyt jonnekin sen tytön, josta pidin vielä vähän enemmän. Siitäkin huolimatta, että se oli ujo, hauras ja haavoittuva. Se oli täynnä oikkuja ja tunnetta. Ainakin se oli hauska ja kömpelö, hupsu ja intohimoinen. Sellainen aito ihminen.

* Parvekelasien takaa katsottuna elämä näytti olevan vielä vähän kauempana.

* Turvallisuus on tunne, johon tuudittautuminen on aina vähän turvatonta.

* Uskotko Jumalaan, joku kysyi. Katsoin olkani yli ja vastasin: minä uskon ihmiseen. Uskon ihmisen kykyyn rakastaa ja antaa anteeksi. Ihmisen kykyyn valita ja oppia virheistä. Ihmisen kykyyn keksiä jumaluus.

* Matka on päämäärää tärkeämpi sanotaan, mutta minne matkaamme, ellei ole määränpäätä?

* Tuntematon on aina kiehtonut minua. En vain oikein osaa määritellä sitä mitä on tuntematon.

* Lapsenomaisuus ja levottomuus ovat ikuinen osa minua. Tavallaan ne painuvat kaiken aikaa yhä syvemmälle ja syvemmälle, mutta aion pitää kosketukseni niihin ikuisesti.

* Sanat aina tai ikuisesti pelottavat minua. Vaikka olenkin äärimmäisyyksien ihminen, en silti pidä siitä, että liiotellaan.

* Minulle ei ole olemassa eitä. Olen ikuinen optimisti, joten minulle ei on aina ehkä, joskus tai kenties.Sen tätytyy olla melko rasittavaa.

* Minkä ihmeen takia maailman pitää olla niin tosikko? Huumorintajuinen maailma pääsisi itsekin paljon helpommalla, saati että päästäisi meidätkin.

* Jos elämää on niin kauan kun on toivoa ja toivoa on niin kauan kuin on uskoa, niin luvatkaa minulle yksi asia. Jos joskus menetän uskoni optimismiin ja siihen että asioilla on lopulta taipumus aina järjestyä, olkaa kilttejä ja ampukaa minut. Mieluummin olen kuollut oikeasti, kuin elän kuollutta elämää.

* Meistä jokaisella on joku arvo tai asia, jota emme suostuisi myymään vaikka henkemme menisi. Minun asiani on usko puhtaaseen rakkauteen ja ihmisen kykyyn olla armollinen itselle ja muille.

* Kun sisäisen valon löytää ja sitä oppii kantamaan, on turvattu monilta ulkoa päin tulevilta kolhuilta.

* Tällä tasolla voin kokea ikävää, kipua ja tuskaa, mutta onneksi tiedän että on olemassa muitakin tasoja, jonne voin paeta asioita, joiden en halua antaa satuttaa. On tasoja, joilla kohtaan rakkautta ja huolenpitoa. On tasoja, joilla olen vapaa.

* Ottaisitko kädestä, sanomatta sanaakaan. Hyppäisitkö kanssani, vaikka alla olisi pimeä rotko. Luottaisitko siihen, että kaikki järjestyy?

* Ihminen ei koskaan voi olla määräänsä enempää, mutta vähempiarvoiseksi hän voi liiankin helposti jäädä, ellei rakasta itseään.

* Tuumasta toimeen sanotaan, mutta entä jos joltakin puuttuu itsessään jo tuumakin? Onko hänen osansa olla täysin toimeton?

* Minä melkein sain kiinni sinut, mutta sitten otteeni lipesi ja katosit pimeään. Se oli pelkästään hyvä asia, koska silloin minun oli pakko oppia löytämään tieni pimeästä yksin.

* Mieleni kertaa samoja asioita, kerrasta kertaan, vuodesta vuoteen. Sama levy soi alusta loppuun. Kaiketi sen pitäisi olla jo puhki. Minulla on ärsyttävä tapa kokea kaikki kokonaisvaltaisesti. Ilman armoa. Ilman lepoa.

* Olla henkisesti valmis, on pelottavan painavaa. Olla henkisesti avoin, on jo paljon keveämpää.

* Mykkänä laahustin monta vuotta, kun en osannut ilmaista sitä kaikkea kaunista, mitä sisälläni on. Nyt kun osaan ilmaista, pelkään aina että joku vie sen pois, vaikka minulle onkin opetettu, että jakaminen aina vähintään tuplaa kauneuden.

* Usko ihmeisiin, usko satuihin, usko hyvän voittoon ja maagisiin lupauksiin. Vaikka ne eivät olisikaan totta, niin uskosta niihin saat elämääsi voimaa!

* Älä koskaan rajoita uskoasi vain yhteen rakkauteen, yhteen ihmiseen, unelmaan tai aatokseen. Jaa se niille kaikille tasoille, joilla elämäsi on. Vain siten voit kokea olevasi haavoittumaton.

* On ehkä liian myöhä sanoa tätä kaikkea ääneen. Siksi olenkin viisas ja pidän suuni supussa. Tietoni omassa päässä ja omassa sielussa. Kaikkea ei aina tarvitse puhua sanoilla. Joskus pelkkä ajatuskin riittää selkiyttämään tilanteen.

* Pysy paikallasi, älä hievahda. Joskus yksikin väärä liike voi rikkoa jotain kaunista.

* Oma maa mansikka, muu maa mustikka. Näin kertoo vanha sanan lasku. Mitä se sitten ihmisestä kertoo, jos rakastaa mustikoita mansikoita enemmän?

* Joskus mietin, että mitä merkitystä millään yleensä on? Pitääkö millään edes olla merkitystä? onko tärkeintä se mitä on nyt, vai se mitä jälkeen päin kenties kerromme kaiken merkinneen ja jättäneen merkitsemättä?

* Myötäsyntyinen häpeä syntyy aina yleensä siitä, kun kohtaamme jotain toisissa, jota emme ole halunneet kuunaan kohdata itsessämme.

* Juice lauloi: rakasta minua nyt, kun kaikki muut on jo menneet. Minusta moinen itsesääli on ihan liikaa. Minusta on parempi sanoa: rakasta minua nyt, kun siihen vielä on tilaisuus.

* Hengähdetäänkö hetki, josko oltaisi ihan vaan. Ei pyydetä toisiltamme mitään, eikä aleta nukkumaan. Ollaan tässä, ihan hiljaa. Otetaan hetki vastaan, eikä odoteta sen kummempaa.

* Vaikka ajaisin vuoksesi tuhat kilometriä, jotta saisin sanoa sinulle sanan: rakas. Se ei silti tarkoita, että tahtoisin yhtään sen enempää.

* Mennään yhdessä, se on hyvä idea. Puhutaan säästä, maailman taloudesta, muista ihmisistä, epäkohdista, kyynisyydestä. Puhutaan parkettimateriaaleista, auton talvirenkaista, lempiruoasta, äidistä ja isistä. Puhutaan helpoista jutusita, joten ei puhuta meistä.

* Maailmassa parasta on se, ettei se taatusti ole valmis. Minussa pahinta on se, etten minäkään ole lainkaan valmis.

* Olen tuplannut itseni, ainakin kaksi kertaa puoliksi. Olen täyttänyt tehtäväni naisena. Serkussarjani ainoana. Olen kantanut kohdussani elämää, jonka määränä on olla tulevaisuudessa minua viisaampi. Olen kärsinyt synnytyksen tuskat ja monien syntymättömien lasteni menetyksen tuskat. Minua on tutkittu sisältä ja ulkoa. Olen ollut myös lääketeieteen koekaniini. Minun ruumiini on kestänyt psyykettä paremmin ja joskus se on kääntynyt myös toisin päin.  Olen kokenut olevani läpikotaisin nainen, mutta myös kokenut naiseuden häpeää ja tuskaa. Silti koen olevani ehyt ihminen. En naisena, en äitinä, en tyttärenä, en serkkutyttönä, vaan nimenomaan ihmisenä. Olen ihmisenä kiitollinen kaikesta kokemastani. Kokemastani kauniista ja kokemastani kovasta. Kokemukset siis jatkukoot, olen niihin valmis ja avoin!

* Määränpäänä elämä, ihana ja eheä. Niin moni meistä toivoo. Niin moni meistä ajattelee. Ihania ajatuksia, unelmia hienoja. Vaan turhan monelta jää niiden vuoksi näkemättä se mitä kaiken aikaa eletään. Sen nimi on jo elämä.

*  Repaleinen elämä voi olla ihan yhtä arvokas, kuin tip top suunniteltu kokonaisuus.

* Palataan jälleen hymyyn, siihen mistä aloitimme. Hymy näet on kaikista paras onnellisuuden mittari. Mitä useammin näet jonkun hymyilevän, sen vähemmän sinun tulee olla huolissasi siitä, etteikö hän juuri nyt olisi onnellinen. Ainakin hän ilmentää sitä itseään auringon tavoin.

Hanna-Kaisa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

