Hallituskumppani yrittää huitoa sisältä päin


Hallituskumppani Keskustan kansanedustaja Markku Pakkanen moittii Suomenmaassa, Kymen Sanomissa ja Kouvolan Sanomissa tänään oikeusministeri Braxin toimintaa. Hän on ilmeisen suivaantunut ministeri Braxin esiintymisestä 45-minuuttia ohjelmassa, jossa käsiteltiin seksin oston kieltävää lakia. Ohjelman yhteydessä Brax viittaisi siihen, ettei poliisi valvo kaikkialla seksinoston kieltävää lakia tasavertaisesti. Tämä on valitettavasti totta, mikäli on uskominen selontekoihin ja raportteihin, joita nykyisestä seksinoston osittain kieltävästä laista on tehty. Osittain taustalla on myös poliisien resurssiongelmat, joiden rakaiseminen kuuluisi sisäasianministeriön ja koko hallituksen toimivaltaan.

Hallituskumppani Pakkanen viittaa kirjoituksessaan myös siihen, että lakiteksti on kirjoitettu sellaiseen muotoon, jossa sen valvonta on hankalaa ja maalaisjärjen käyttämisestä suorastaan rangaistaan poliisia. Tässä kohtaa Pakkanen haukkuu kuitenkin väärää puuta, sillä nykyinen seksinoston kieltävä laki, joka kieltää seksinoston ihmiskaupan ja parituksen uhreilta on astunut voimaan vuonna 2006. Tuolloin Brax ei vielä toiminut nykyiseissä tehtävissään.

Vihreä oikeusministeri on nostanut omalla toimikaudellaan oikeusvaltiomme loputtomasta suosta, johon on johtanut toistuva rahoitusvaje, koska aiemmat kirstunvartijat eivät ole kyenneet taistelemaan oikeusvaltion perusarvojen ja taloudellisten tarpeiden puolesta. Brax on antanut eduskunnalle esityksiä rikoslain tiukennuksesta; lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten, puolustuskyvyttömään kohdistuvien raiskausrikosten, lähisuhdeväkivallan, rasististen rikosten ja muiden tiettyyn kansanryhmään kohdistuvien rikosten, kidutuksen, eläinsuojelurikosten, metsästysrikosten, kotirauhan häirinnän ja kansanedustajien lahjonnan osalta.

Keskeisiä oikeusturvan tasapuoliseen saatavuuteen tai oikeudenkäyntien kestoon vaikuttavia uudistuksia ovat käräjäoikeusuudistus, syyttäjän ja poliisin esitutkintayhteistyön vahvistaminen, hovioikeuksien jatkokäsittelylupa, syyttäjän resurssilisäykset ja tuomioistuinten johtamisen vahvistaminen. Vuonna 2000 säädettyyn perustuslakiin on tehty uudistusesitys, joka vahvistaa parlamentarismia ja luo uuden suoran demokratian muodon, valtiollisen kansalaisaloitteen.  Vaalilainsäädäntöön on tehty niin ikään uudistusesitys, jonka seurauksena eri puolilla maata annetut äänet ovat perustuslain tarkoittamalla tavalla yhtäläisiä. Perustuslain ja vaalilainsäädännön muutokset edellyttävät käsittelyä seuraavassakin eduskunnassa. Vaali- ja puoluerahoitusuudistus on historiallisesti hyvin merkittävä, jatkossa vaali- ja puoluerahoitus on huomattavasti nykyistä säännellympää, avoimempaa ja läpinäkyvämpää. Luetteloa voisi jatkaa loputtomiin.

Näin vaalien alla on mielestäni hallitusrintaman sisältä melkoisen vaarallista moittia hallituskumppania myöskään näistä muista kirjoituksessa esitetyistä väitteistä. Ne ovat kaikki olleet mukana hallitusohjelmassa, joka on Keskustavetoisesti viime vaalien jälkeen yhdessä hyväksytty.

Hanna-Kaisa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: